Is Remote Diagnostics beschikbaar voor mijn Bosch toestel? Hoe gebruik ik dit?

De beschikbaarheid van Remote Diagnostics varieert voor elk toestel en land. Om na te gaan of Remote Diagnostics beschikbaar is voor uw toestel, surf naar “Remote Diagnostics” op de Home Connect app. Navigeer naar “Service” > “Diagnose en hulp” > “Diagnose” en selecteer de gewenste ondersteuning. U kunt ook onze klantendienst contacteren. Vermeld het correcte E-nummer zodat zij kunnen bepalen of Remote Diagnostics beschikbaar is voor uw toestel.

In het zeldzame geval dat u een probleem heeft met uw Bosch toestel, bel dan het nummer van de klantendienst dat wordt weergegeven in de app. Neem een afspraak voor een diagnose op afstand van het toestel. De klantendienst zal, met uw toestemming, het toestel op afstand analyseren, het probleem opsporen en duidelijk advies geven. Indien het probleem niet op deze manier kan worden opgelost, zal een Bosch technicus met het nodige materiaal bij u langskomen om het probleem te verhelpen.

Wanneer zal ik Home Connect toestellen kunnen kopen bij handelaars?

Sinds begin 2017 is het gamma grote huishoudtoestellen van Bosch voor alle productcategorieën compleet: wasmachines, droogkasten, ovens, kookplaten, koelkasten en espressomachines kunnen van overal bediend en bewaakt worden via de Home Connect app.

Kan ik mijn huidige toestellen van Home Connect voorzien?

Helaas niet. Toestellen upgraden of achteraf aanpassen is om de volgende redenen moeilijk: een later geïnstalleerd systeem werkt steeds suboptimaal in vergelijking tot een systeem dat vanaf het begin werd gepland en is ook aanzienlijk duurder. Bovendien moeten huishoudtoestellen steeds aan speciale veiligheidseisen voldoen, zelfs wanneer elektronica ter plaatse wordt vervangen.

Kunnen ander elementen zoals licht of verwarming in het Home Connect-systeem worden geïntegreerd?

Voorlopig is dit niet de bedoeling omdat we ons uitsluitend op integratie van huishoudtoestellen van alle merken met een enkele app willen concentreren. We staan echter open voor nieuwe mogelijkheden, wat wil zeggen dat ons materiaal en het hele Home Connect-systeem in andere domoticasystemen kan worden geïntegreerd. De integratie van thermostaten en rookmelders is de eerste stap in de juiste richting. Daarnaast werken we bij Home Connect ook aan de ontwikkeling van een Software Development Kit (SDK) zodat partners makkelijk aan ons systeem kunnen aansluiten.

Kunnen verschillende toestellen tegelijk toegang krijgen tot de apparaten?

Ja, een huishoudtoestel is vanaf verschillende mobiele toestellen toegankelijk. Het eerste dat met het huishoudtoestel verbinding maakt, wordt het “Super User”-toestel, dat bepaalde rechten heeft en bijvoorbeeld andere gebruikers van het apparaat kan verwijderen. Over het algemeen heeft de directe bediening van het toestel prioriteit.

Zijn er minimumeisen voor mijn wifirouter?

Het Home Connect -systeem werkt met alle standaard wifirouters die op de markt beschikbaar zijn, en die met gebruikelijke slimme toestellen (smartphone, tablet) werken. Om veiligheidsredenen moeten de wifinetwerken wel beveiligd zijn (WPA of WPA2-encryptie). Wanneer je wifinetwerk niet beveiligd is, kun je je toestel niet registreren. Hierdoor wordt het gebruik van Home Connect voor de gebruiker zo eenvoudig en veilig als maar mogelijk.

Hoe zit het met de gegevensbescherming en -beveiliging?

Voor Home Connect hebben we een omvangrijk veiligheidsconcept uitgewerkt en geïmplementeerd. Dit omvat ook regelmatige controles van het systeem op professionele hacking. We gebruiken de meest geavanceerde encryptietechnologie en vragen regelmatig onafhankelijke experts om ons systeem grondig te testen. De Home Connect-app kreeg het “Trusted App”-keurmerk van TÜV-TRUST-ITX . Dit keurmerk bevestigt dat de encryptie en gegevensbeveiliging voldoet aan de Duitse federale privacywet en houdt ook de controle in van interne en externe compliance-richtlijnen.

Wat zijn de kenmerken van het speciale Home Connect-veiligheidsconcept?

Het Home Connect-veiligheidsconcept bestaat uit een reeks maatregelen die worden gebruikt voor specifieke componenten van het Home Connect-systeem (huishoudtoestel, app, communicatiemodule, Home Connect-server enz.) en voor zijn interfaces: de gegevensuitwisseling is gebaseerd op het Home Connect-protocol. Alle essentiële gegevens worden op de Home Connect-server bewaard. Het komt erop neer dat de gegevens over het gebruik van de toestellen met Home Connect-functie niet aan gegevens over de registratie van de Home Connect-app worden gekoppeld. Dit verhoogt de gegevensbeveiliging voor de gebruikers. Communicatie is bovendien alleen via beveiligde netwerken mogelijk; veiligheidscertificaten, een firewall op de server en paswoordbeveiliging voor de Home Connect-app zorgen voor extra veiligheid.

Kan ik mijn gegevens wissen? Kan ik er zeker van zijn dat deze gegevens helemaal gewist werden?

Ja, je kunt er zeker van zijn dat deze gegevens helemaal gewist werden. Het is mogelijk om het huishoudtoestel naar de fabrieksinstellingen te resetten. Op deze manier worden netwerkinstellingen en accounts van het apparaat gescheiden. Je kunt je Home Connect-account op elk moment wissen door op de instelknop te klikken. Om referenties op de Home Connect-server te wissen, bel je gewoon naar de Home Connect Service. In principe worden je gebruiksgegevens automatisch na 10 dagen gewist.

Komt er ook een LAN-interface voor het toestel?

Nee, een LAN-verbinding is momenteel niet voorzien omdat Home Connect wifi voor gegevensuitwisseling gebruikt. Het zou zeer complex worden om voor elk toestel een LAN-kabel te voorzien. We kozen voor wifi-technologie omdat deze in bijna elk huishouden aanwezig is en daardoor de communicatie tussen mobiele toestellen en huishoudapparaten rechtstreeks mogelijk is.

Welke uitrusting is nodig om Home Connect te kunnen gebruiken?

Naast je toestel met Home Connect, een slim toestel met de Home Connect-app en de wifirouter heb je niets anders nodig.

Mijn huishoudtoestel heeft een zwak wifisignaal omdat de afstand tot de wifirouter vrij groot is. Betekent dit dat ik Home Connect niet kan gebruiken?

Hiervoor zijn verschillende oplossingen beschikbaar. Je kunt het bereik van je netwerk met een repeater vergroten. Wanneer de repeater tussen het huishoudtoestel en de router wordt geplaatst, zou de draadloze internetontvangst bijvoorbeeld tot in de kelder zonder probleem mogelijk moeten zijn. Een tweede mogelijkheid is het gebruik van een voedingskabeladapter om het internet tot aan het huishoudapparaat uit te breiden. Je kunt dan direct met je aan het netwerk gekoppeld apparaat op het internet inloggen en het zo bedienen. Onze klantendienst adviseert je graag over de twee mogelijkheden en kan je met alle hardwarevragen helpen.

Hoe weet ik dat een uitbreiding van mijn netwerk mogelijk is tot de plaats waar mijn toestel staat?

Je kunt apps zoals Wi-Fi Analyser gebruiken om de ontvangst op de plaats van je toestel te controleren. Je kunt de signaalsterkte op de plaats van je toestel ook met je smartphone of tablet controleren.

Wat kost de app en waar kan ik hem downloaden?

De app is gratis.

En kan van de Apple App Store of Google Play Store worden gedownload.

Krijg ik bij mijn Bosch-toestellen met Home Connect ook nog handleidingen op papier?

Ja. Handleidingen op papier worden nog steeds samen met je apparaat geleverd. De digitale versie van de handleiding biedt echter een meerwaarde voor de gebruiker omdat de functies van de huishoudtoestellen makkelijker te begrijpen zijn.

MyBosch

Registreer gratis en ontvang 10% korting op originele onderhoudsproducten, accessoires en onderdelen.

Onze service

Vragen? Neem contact op met één van onze medewerkers, elke werkdag van 08u30 tot 17u00.

+32 2 475 70 01

Onze waarden

Bij Bosch kies je voor Duitse precisie, kwaliteit en vakmanschap.

Bosch verkooppunt

Op zoek naar advies van een expert? Vind een Bosch verkooppunt in jouw buurt!